From: Gustav Eek Date: Fri, 8 Sep 2017 20:49:02 +0000 (+0200) Subject: Notes updated with significant content X-Git-Url: https://git.g-eek.se/?a=commitdiff_plain;h=4edabad223339698e369549215ca63c1787ec567;p=eti2-trainhack-2017.git Notes updated with significant content --- diff --git a/notes.mdwn b/notes.mdwn index 30c13cc..3c7686e 100644 --- a/notes.mdwn +++ b/notes.mdwn @@ -1,36 +1,8 @@ -# Titel - -"Hacking economy, economy hacked" - -"Hacking travelling, - -"Enforcing co-produced travel experience" - -"Progression on rails; co-travelling hacked" - -"Restablishing the cotravelling best practicies" - -"Spårad utveckling" - -"Ur spår är tiden" - -"Ur spår med tiden" - -"Res gement: med(-)resenär ur spår" - -"Hackar resandets upplevelse" - -"Vi reser gemen-samt" - -"Att resa gement" - -"Gement resande" - -"Kollektivt resande med spår i tiden" +% Kollektivt resande med spår i tiden # Åtgärder - * TODO Ta bilder + * TODO Gör bildspelet # Syftet @@ -61,100 +33,136 @@ människorna, många gånger konserverande (konservativt, (Varför vill man ha incheckning på tåget?)). Istället tycker vi tekniken kan skapa det oförutsedda och agera progressivt. -Heads up +# Interaktion med medresenärer per apparatstöd + +Heads up -- Telefonen. Inga kommentarer behövs. + +Tågförsening blir giftemål (Tidsskriften Kupé) -Telefonen +Martin har vänner som blev tillsammans tack vare inställt tåg. Tåget +kom inte. Tyst i 30 minuter. "Tycker du om pannkakor?" -Får inte bli identitets-grejen +Önskar inte förseningar, men kan tekniken locka tillinteraktion? +Nyfikenhet centralt. Uppmärksamhet. +Andra exempel och inspiration + * Som kösystem, i viss kulturer (Medelhavet, Ryssland) håller man + reda på vem som är framför och bakom, alternativ till att stå i kö + eller ännu värre nummerlappar där man får sig en plats enkom genom + interaktion med apparaten. + +Får inte bli identitets-grejen. +# Resekvalitet och livskvalitet -# Orten +Hur värderar vi vår boendeomgivning? Vad betyder mest? -Uppsala eller Byske? Åsträsk? Jörn? +Det är värt att åka tåg. Dock risk för att inte få sittplats? +T.ex. Uppsalapendeln, där män ofta får stå. Man kan också adressera +problemet att ge många en god nattsömn, kanske på bekostnad av restid +för andra, o.s.v. -Tåg 92 Göteborg--Luleå stannar i Vindeln, Bastuträsk, Jörn, Älvsbyn, -Boden, och Sunderby +Igen, får inte bli identitets-grejen. -# Datakällor och frågor +# Frågorna -Frågorna +Exempel på frågor som medresenärer kan tänkas vilja umgås kring: * Vad skulle huset kosta? * Vilka är mina grannar? - * Vad jobbar man med här? + * Vad arbetar man med här? + * Sysselsättningsstatistik, utbildningsgrad, andel sysselsatta + privat, i offentlig verksamhet, skola, etc. * Vad röstar mina grannar på här? * Avstånd till skola? * Avstånd till bio? * Vad mer? - * Frekvens tågavgångar (Trafikverkets öppna? TODO verifiera) + * Frekvens tågavgångar * Rekreation -Kartkällorna +# Tekniken -- Vad har vi byggt? + + * Webb + * Klient--server + * Vi gör en webapp + * eXist-db backend + * Kartserver klient--server från backend eller klient, beroende på kontexten + * Sammanställning av hemsideinnehåll (JavaScript och HTML) + * Datadriven dokumenthantering (JavaScript) + * Datatransport servad per XML + * Push notifications (centralt, disruptivity) + * Datakällorna, hanterandet av dem och svaren + * XQuery + * Kartorna + * API:erna + * Vissa datakällor persisterade i DB (t.ex. SCB:s köpta) + * Kartservern i backend i fallet extraherad information + +# Datakällor + +**Kartkällorna** - * Valmyndighen * Lantmäteriet * Trafikverket -- Lastkajen, vilket Jonas presenterade. - * (TODO För huspriser) - * (TODO För skola och hus) + * Valmyndighen -Andra API:er +**API:er** * Trafikverkets öppna - - * Avgångsfrekvens - * Antalet olika linjer - * Resrobbot + * Resrobot * Antal byten till "storstad" * Total bytesväntestid * Total ombordtid på tåg (ju mer desto bättre) * Risk för att inte få sittplats? -Andra källor +**Andra källor** * Statistiska Centralbyråns (SCB) arbetsplatsregistret * Information om skolornas placering -- Istället medelavstånd eller medianavstånd i kommunen + +**Skrapkällor** + * Hemnet -# Interaktion med medresenärer per aparatstöd - -Heads up + * Huspriser och statistik -Kupe: Tågförsening blir giftemål (TODO kolla artikeln) + * Wikipedia -Martin: Vänner som blev tillsammans: Tåget kom inte. Tyst. 30 -minuter. Tyst. "Tycker du om pankakor?" + * Nyckeltal och kategorier (t.ex. befolkningsmängd) + * Kurios bakgrundsinformation om t.ex. -Hur provocera (TODO term? "uppmuntra", "vecka intresse", ...) till -interaktion? Nyfikenhet centralt. Uppmärksamhet. Alternativa köandet. + * Näringsliv + * Kultur + * Arkitektur -Inspiration: - - * Som kösystem, alternativ till att stå i kö eller ännu värre - nummerlappar där man får sig en plats enkom genom interaktion med - apparaten. +# Utveckla egna källor +Presenterat är ett ramverk. Designmålet är att göra det så enkelt som +möjligt att utöka och inkludera källor, berika, och kurera dess. Vad +som behövs för att täcka generella informationsbehov. -# Utveckla egna källor +Känn dig inspirerad!!! - * +# Diskussion om data -(TODO kolla upp MashUp) +Trevligt att antagandet på Trainhack är att data och API:er är +tillgängliga. Ros om det. -# Resekvalitet +Som del i hacket "Kollektivt resande med spår i tiden" ingår kurerad +och köpt data. I det ljuset, måste problematisera också +tillgängligheten på flera av nämnda källor. -Det är värt att åka tåg. Dock risk för att inte få sittplats? -T.ex. Uppsalapendeln, där män ofta får stå. +Begränsningar, t.ex. flera licenser medger inte lagring av data utan +bara cachning och all data måste hämtas genom API:et. # Presentation - -Upplägg -- Bildspel? A3? Teater? +Upplägg -- Teater? Bildspel? A3? Demo? 1. Teaterdialogen @@ -169,27 +177,23 @@ Upplägg -- Bildspel? A3? Teater? * Bilder, fotografier * "Heads up" -- Vad är det. + + * Resekvalitet och livskvalitet * Datakällor (alla vi tänkt på) * Vilka vi faktiskt verifierat - * Utökningsbarhet + * Diskusion om data - 3. Fördjupad demonstration - - -Bilder på frågorna? + * Frågorna - * Rekreation ... Vad är värde i livet? Hur vill vi leva våra liv? - * Vad skulle huset kosta? - * Vad röstar mina grannar på här? - * Avstånd till skola? - * Avstånd till bio? - * Frekvens tågavgångar (Trafikverkets öppna? TODO verifiera) + * Utökningsbarhet + -(Får inte bli identitets-grejen) + 3. Fördjupad demonstration + 4. Beröm, frågor, kommentarer och skämt **Älvsbyn-dialogen** @@ -199,11 +203,17 @@ Bilder på frågorna? A: "Jaha, vi är i Älvsbyn." - B: (Någon observation) + B: "Älvsbyn? Jaha. Var det inte här filmen Jägarna spelades in?" - A: (Något svar) + A: "Jovisst, och inte bara det: 'Filmer och TV-serier helt eller + delvis inspelade i Älvsbyn: Vi hade i alla fall tur med vädret, + Jägarna, Hotet, Grabben i graven bredvid, Möbelhandlarens dotter, + TV-Serien Höök, Bröderna Karlsson, Någon annanstans i Sverige, + Isdraken, En enkel till Antibes, I lodjurets timma, A Christmoose + Story, Hypnotisören, Miraklet i Viskan. - B: "Kan man bo här (?) Hur många gör det?" + B: "Oj, oj, oj. Det var inte att leka med. Hur stort är stället + egentligen? Kan man bo här (?) Hur många gör det?" A: "Närmare 5 000 personer -- tendensen är att det minskar. Peak var 1980: 5 500 pers." @@ -224,10 +234,15 @@ Paus Uppsala bor 150 000: 30 gånger fler: 0.7 mot 8 promille i villaomsättning per befolkning. -Villor lanen 1417 vs 1856 14463 vs 25637 pkvm +Villor länen 1417 vs 1856 14463 vs 25637 pkvm +Paus -TODO Täck in närigslivet + B: "De som bor här, vad arbetar man med?" + +A fluktrar i telefonen. + + A: "'I Älvsbyn finns bland annat företagen Polarbröd och Älvsbyhus'" **Noter** @@ -269,13 +284,24 @@ TODO Täck in närigslivet +Bilder på frågorna? + + * Rekreation ... Vad är värde i livet? Hur vill vi leva våra liv? + * Vad skulle huset kosta? + * Vad röstar mina grannar på här? + * Avstånd till skola? + * Avstånd till bio? + * Frekvens tågavgångar (Trafikverkets öppna? TODO verifiera) + +(Får inte bli identitets-grejen) + + **Byske-dialogen.** "Pling!" Huvet ner i telefonen. Trist? Inte då: Teknik kan också främja interaktion med medresenärer. A kollar ner i telefonen A: "Jaha, vi är i Byske." - B: "Byske, jaha. Stationen är fin." A: "Huset blev modell för flera längs sträckan: Åsträsk, Tvärålund,