From c4ff08009e24f22e0181b656206e86a3eacf1bb3 Mon Sep 17 00:00:00 2001 From: Gustav Eek Date: Fri, 8 Sep 2017 19:32:27 +0200 Subject: [PATCH] Inital commit --- .gitignore | 4 + apitest/examples/Javascript_Search.html | 206 ++++++++++++++++ apitest/tests/a-test.py | 30 +++ apitest/tests/a-test.sh | 53 ++++ notes.mdwn | 310 ++++++++++++++++++++++++ stations.py | 39 +++ 6 files changed, 642 insertions(+) create mode 100644 .gitignore create mode 100644 apitest/examples/Javascript_Search.html create mode 100644 apitest/tests/a-test.py create mode 100644 apitest/tests/a-test.sh create mode 100644 notes.mdwn create mode 100644 stations.py diff --git a/.gitignore b/.gitignore new file mode 100644 index 0000000..ed8635c --- /dev/null +++ b/.gitignore @@ -0,0 +1,4 @@ +*# +*~ +.#* +*.xml \ No newline at end of file diff --git a/apitest/examples/Javascript_Search.html b/apitest/examples/Javascript_Search.html new file mode 100644 index 0000000..63ede98 --- /dev/null +++ b/apitest/examples/Javascript_Search.html @@ -0,0 +1,206 @@ + + + + + + + + + + + +
+ + + Laddar data ... +
+
+

Avgående tåg

+ + + + + + + +
TidTillSpår
+
+ + diff --git a/apitest/tests/a-test.py b/apitest/tests/a-test.py new file mode 100644 index 0000000..a5f99a0 --- /dev/null +++ b/apitest/tests/a-test.py @@ -0,0 +1,30 @@ +#1/usr/bin/python + +import xml.etree.ElementTree as ET +import re + + +tree = ET.parse('respons.xml') +response = root = tree.getroot() + +result = respons[0]; print result.tag, result.attrib + +for c in result: + print c.tag, c.attrib, c.text + +for c in result[0]: + print c.tag, c.attrib, len(c), c.text + + +# Parse train station info + +tree = ET.parse('train-station-response.xml') +response = root = tree.getroot() + +result = root[0] +train_station = n = root[0][0]; print n.tag, n.attrib, len(n), n.text + +for c in n: + print c.tag, c.attrib, len(c), c.text + +station_names = [n[0].text for n in result] diff --git a/apitest/tests/a-test.sh b/apitest/tests/a-test.sh new file mode 100644 index 0000000..911886b --- /dev/null +++ b/apitest/tests/a-test.sh @@ -0,0 +1,53 @@ +#!/bin/bash + +# Dokumentation http://api.trafikinfo.trafikverket.se/API/TheRequest + +authentication_key="d5c9638b906b45a9876c7f7192b9e11d" +objecttype="TrainStation" + +request=" + + + + + + +" + +request=" + + + + + + +" + +# URLer +# http://api.trafikinfo.trafikverket.se/v1.2/data.xml +# http://api.trafikinfo.trafikverket.se/v1.2/data.json +# http://api.trafikinfo.trafikverket.se/v1.1/data.xml +# http://api.trafikinfo.trafikverket.se/v1.1/data.json +# http://api.trafikinfo.trafikverket.se/v1/data.xml +# http://api.trafikinfo.trafikverket.se/v1/data.json + +url='http://api.trafikinfo.trafikverket.se/v1.2/data.xml' + +curl -v -H "Content-Type: text/xml" -d "$request" "$url" > train-announcement-respons.xml + +request=" + + + + + Prognosticated + AdvertisedLocationName + LocationSignature + + +" + +curl -v -H "Content-Type: text/xml" -d "$request" "$url" > train-station-response.xml + + + diff --git a/notes.mdwn b/notes.mdwn new file mode 100644 index 0000000..30c13cc --- /dev/null +++ b/notes.mdwn @@ -0,0 +1,310 @@ +# Titel + +"Hacking economy, economy hacked" + +"Hacking travelling, + +"Enforcing co-produced travel experience" + +"Progression on rails; co-travelling hacked" + +"Restablishing the cotravelling best practicies" + +"Spårad utveckling" + +"Ur spår är tiden" + +"Ur spår med tiden" + +"Res gement: med(-)resenär ur spår" + +"Hackar resandets upplevelse" + +"Vi reser gemen-samt" + +"Att resa gement" + +"Gement resande" + +"Kollektivt resande med spår i tiden" + +# Åtgärder + + * TODO Ta bilder + +# Syftet + +**Trainhack.** Sprida kunskap om data och API. + +(Främja nätverkande) + +Unique challeging hack, tjänster, som gör resande och kollektivtrafik +enklare, och ger en positiv upplevelse. + +**Vårt projekt.** + +Vi vill ta det ett steg till + +
+Världsrevolution +
+ +Mer än kunder: medresenärer. + +Tekniken suger ut aktiviteten och kreativiteten och frukten i +dialog. Man blir ickenärvarande. Men eftersom vi vill använda tekniken +för att resenärerna ska närma sig varandra. + +Förslaget var att skapa lösningar som hanterar det oförutsedda i +trafiken. Vi påstår att tekniken i sig har stort inflytande över +människorna, många gånger konserverande (konservativt, (Varför vill +man ha incheckning på tåget?)). Istället tycker vi tekniken kan skapa +det oförutsedda och agera progressivt. + +Heads up + +Telefonen + +Får inte bli identitets-grejen + + + + +# Orten + +Uppsala eller Byske? Åsträsk? Jörn? + +Tåg 92 Göteborg--Luleå stannar i Vindeln, Bastuträsk, Jörn, Älvsbyn, +Boden, och Sunderby + +# Datakällor och frågor + +Frågorna + + * Vad skulle huset kosta? + * Vilka är mina grannar? + * Vad jobbar man med här? + * Vad röstar mina grannar på här? + * Avstånd till skola? + * Avstånd till bio? + * Vad mer? + * Frekvens tågavgångar (Trafikverkets öppna? TODO verifiera) + * Rekreation + +Kartkällorna + + * Valmyndighen + * Lantmäteriet + * Trafikverket -- Lastkajen, vilket Jonas presenterade. + * (TODO För huspriser) + * (TODO För skola och hus) + +Andra API:er + + * Trafikverkets öppna + + * Avgångsfrekvens + * Antalet olika linjer + + * Resrobbot + + * Antal byten till "storstad" + * Total bytesväntestid + * Total ombordtid på tåg (ju mer desto bättre) + * Risk för att inte få sittplats? + +Andra källor + + * Statistiska Centralbyråns (SCB) arbetsplatsregistret + + * Information om skolornas placering -- Istället medelavstånd + eller medianavstånd i kommunen + + +# Interaktion med medresenärer per aparatstöd + +Heads up + +Kupe: Tågförsening blir giftemål (TODO kolla artikeln) + +Martin: Vänner som blev tillsammans: Tåget kom inte. Tyst. 30 +minuter. Tyst. "Tycker du om pankakor?" + +Hur provocera (TODO term? "uppmuntra", "vecka intresse", ...) till +interaktion? Nyfikenhet centralt. Uppmärksamhet. Alternativa köandet. + +Inspiration: + + * Som kösystem, alternativ till att stå i kö eller ännu värre + nummerlappar där man får sig en plats enkom genom interaktion med + apparaten. + + +# Utveckla egna källor + + * + +(TODO kolla upp MashUp) + +# Resekvalitet + +Det är värt att åka tåg. Dock risk för att inte få sittplats? +T.ex. Uppsalapendeln, där män ofta får stå. + +# Presentation + + +Upplägg -- Bildspel? A3? Teater? + + 1. Teaterdialogen + + * Bakgrund och syfte ingår + + 2. Övergång bildspel (fortsatt dialogform) + + * Vad det faktiskt är tekniskt + + * Återkoppla till syfte (täck in fulständigt) + + * Bilder, fotografier + + * "Heads up" -- Vad är det. + + * Datakällor (alla vi tänkt på) + + * Vilka vi faktiskt verifierat + + * Utökningsbarhet + + 3. Fördjupad demonstration + + +Bilder på frågorna? + + * Rekreation ... Vad är värde i livet? Hur vill vi leva våra liv? + * Vad skulle huset kosta? + * Vad röstar mina grannar på här? + * Avstånd till skola? + * Avstånd till bio? + * Frekvens tågavgångar (Trafikverkets öppna? TODO verifiera) + +(Får inte bli identitets-grejen) + + +**Älvsbyn-dialogen** + + C: Två medresenärer kring tågfönstret. "Pling!" Huvet ner i + telefonen. Trist? Inte då: Teknik kan också främja interaktion med + medresenärer. A kollar ner i telefonen + + A: "Jaha, vi är i Älvsbyn." + + B: (Någon observation) + + A: (Något svar) + + B: "Kan man bo här (?) Hur många gör det?" + + A: "Närmare 5 000 personer -- tendensen är att det minskar. Peak var 1980: 5 500 pers." + +Paus + + A: Och folk flyttar runt rätt bra. 47 villaförsäljningar bara i år + enligt mäklarstatistiken. Slutpris 0.7302 MSEK i genomsnitt. Och + de ligger ute för 0.801 MSEK + + B: Jaha, så priserna går ner i försäljningen. + + A: Ja, men inte mycket: ner 9 % vid försäljning. + + A forts: Motsvarande i Uppsala från när vi passerade var upp 5.5 % + där var genomsnittliga slutpriset för villa 5.90 MSEK + + B: Vad sa vi? 107 försäljningar? Bara dubbelt så många (!!) Och i + Uppsala bor 150 000: 30 gånger fler: 0.7 mot 8 promille i + villaomsättning per befolkning. + +Villor lanen 1417 vs 1856 14463 vs 25637 pkvm + + +TODO Täck in närigslivet + + +**Noter** + +* Bef:utv. ([Älvsbyn](https://sv.wikipedia.org/wiki/Älvsbyn)) (1900, + 974; 1950, 2787; 1960, 2832; 1965, 3590; 1970, 3902; 1975, 4707; + 1980, 5445; 1990, 5328; 1995, 5365; 2000, 5176; 2005, 5042; 2010, + 4967; 2015, 4976) + +* Bef:utv. ([Uppsala](https://sv.wikipedia.org/wiki/Uppsala#Befolkningsutveckling)) + (1950, 56052; 1960, 72978; 1965, 82450; 1970, 92624; 1975, 101850; + 1980, 102102; 1990, 109497; 1995, 119979; 2000, 124036; 2005, + 128409; 2010, 140454; 2015, 149245) + +* Villamarknaden Älvsbyn ([Hemnet](http://hemnet.se/salda/bostader)) + + * 6 till salu, men 47 slutpriser i år + + * Till salupris medel 0.801 MSEK (1.09, 0.95, 0.55, (3.25), 0.49, + 0.925) + + * Slutpris medel 0.7302 MSEK (0.725, 0.450, 0.840, 0.46, 0.50, + 0.50, 1.75, 0.60, 0.70, 0.95, 0.49, 0.39, 0.97, 0.85, 1.10, 0.80, + 0.58, 0.84, 0.48, 0.50, 0.62, .32, .74, .60, 1.50) + +* Uppsala + + * 39 till salu 107 slutpriser + + * Upp 5.5 % vid försäljning + + * Till salupriser medel 5.59 MSEK (5.35, 4.80, 4.35, 4.29, 6.99, + 6.50, 5.60, 3.90, 5.50, 5.45, 7.48, 5.95, 8.25, 5.90, 5.40, 3.60, + 5.99, 5.49, 5.35, (22.0)) + + * Slutpriser medel 5.90 MSEK (5.35, (9.19), 5.75, 5.46, 4.98, 7.30, + 5.70, 9.50, 4.05, 6.40, 6.0, 8.49, 8.68, 4.39, 4.10, 6.69, 6.50, + 6.10, 5.25, 6.78, 4.12, 4.0, 4.31) + + + +**Byske-dialogen.** "Pling!" Huvet ner i telefonen. Trist? Inte då: Teknik +kan också främja interaktion med medresenärer. A kollar ner i +telefonen + + A: "Jaha, vi är i Byske." + + + B: "Byske, jaha. Stationen är fin." + + A: "Huset blev modell för flera längs sträckan: Åsträsk, Tvärålund, + Brännberg ... många. Byskemodellen är en typ av + järnvägsstationshus av VI-klassen ritat av chefsarkitekten vid + Statens Järnvägars arkitektkontor Adolf W. Edelsvärd." + + B: "Kan man bo här (?) Hur många gör det?" + + A: "Närmare 1800 personer -- ökande sedan 2015. Peak var 1980: 2000 pers." + +Paus + + A: Enligt mäklarstatistiken var slutpris villa 1.6 i genomsnitt. De ligger ute för 0.9825 + + B: Det är en ganska stor skillnad + + A: X % !! Motsvarande i Uppsala när vi passerade var Y % + + + +Källorna + + * [Bysekmodellen](https://sv.wikipedia.org/wiki/Byskemodellen) + + * Bef:utv. (1960, 1143; 1965, 1345; 1970, 1551; 1975, 1710; 1980, + 1999; 1990, 1932; 1995, 1852; 2000, 1738; 2005, 1731; 2010, 1728; + 2015, 1785) [Byske](https://sv.wikipedia.org/wiki/Byske) + + * Mäklarstatistik, Byske, annonsering (1.25, 1.2, 0.89, 0.59) MSEK + och slutpris (1.67, 0.92, 1.8, 1.5, 2.15) MSEK + diff --git a/stations.py b/stations.py new file mode 100644 index 0000000..130d3b3 --- /dev/null +++ b/stations.py @@ -0,0 +1,39 @@ +#!/usr/bin/python + +# Gets train information + +import httplib, urllib +import xml.etree.ElementTree as ET + +BASE_URL = url = "http://api.trafikinfo.trafikverket.se/v1.2/data.xml" +BASE_URL = url = "api.trafikinfo.trafikverket.se/v1.2/data.xml" +PORT = 80 +HEADERS = {"Content-Type": "text/xml"} + +def get_train_stations (): + + xml_request = """ + + + + + Prognosticated + AdvertisedLocationName + LocationSignature + + + """ + + conn = httplib.HTTPConnection(BASE_URL, PORT) + conn.request("POST", "", xml_request, HEADERS) + response = conn.getresponse() + print response.status, response.reason # 303 Found + xml_data = response.read() + conn.close() + + response = root = ET.fromstring(xml_data) + + +if __name__ == '__main__': + + -- 2.39.5